مطالب

آبرفت پارچه

آبرفت چیست؟

حتما دیده‌اید که‌در بعضی لباس‌ها،مقداری آبرفت پارچه بعداز شستشو به‌وجود می‌آید.میزان آبرفت به جنس‌پارچه و نیز فرایند تولید پارچه بستگی‌دارد.در این مقاله پنبه سو قصد دارد تا شما را با این پدیده بیشتر آشنا کند.

ابتدا آبرفت را تعریف می‌کنیم.آبرفت به‌میزان تغییراندازه‌ی پارچه،پس‌از شست‌وشو گفته‌می‌شود که این مسئله در لباس‌های دوخته‌شده هم رخ می‌دهد.

در تولید پارچه،نوع‌نخ‌و وجود منفذها،در پارچه باعث‌ایجاد یک‌حالت ارتجاعی‌می‌شوند که‌پس ازشستشو با دمای‌مناسب،پارچه تغییرسایز میدهد و کوچک‌تر می‌شود.معمولا کاهش‌عرض،بیشتراز طول‌می‌باشد.

درصد بالایی‌از آبرفت‌پارچه،درمرحله تکمیل گرفته‌شده وپارچه تقریبا دراندازه‌‌واقعی‌خود، تثبیت‌می‌شود.این‌عملیات باعث چفت‌شدن حلقه‌های بافت‌الیاف درهم خواهدشد.

دلایل جمع شدگی و آبرفتگی پارچه:

آبرفت ناشی از استراحت پارچه آب رفتن لباس

آبرفت حاصل  از تورم

جمع شدگی ناشی از نمدی شدن پارچه

آبرفت و جمع شدگی ناشی از حرارت

 

انواع جمع شدن پارچه :

در زمان بافت پارچه توسط ماشین بافندگی، نخ‌ها به خصوص نخ‌های تار، شدیداً در معرض کشیدگی قرار خواهندگرفت. وقتی که پارچه بافته‌شده از روی ماشین بافندگی برداشته می‌شود، به این دلیل که پارچه آزاد می‌شود و دیگر تحت کشیدگی ماشین نیست، تمایل دارد ازدیاد طول‌های ایجاد شده در خود را جبران کند.به همین جهت پارچه در جهت طول و عرض و بیشتر در جهت طول (امتداد نخ های تار) جمع می‌شود. به عبارت دیگر، پارچه‌هایی که از روی ماشین بافندگی برداشته می‌شود دارای ابعادی ناپایدار است. بخشی از این ناپایداری، پس از خارج کردن پارچه از ماشین بافندگی، بعد از مدت کوتاهی از بین می‌رود.

چنانچه پارچه کاملاً خیس و شسته شود و سپس روی یک سطح صاف پهن گردد و سپس خشک شود، پایداریِ ابعادی بیشتری در آن بوجود می‌آید. درنتیجه، دلیل کاهش ابعاد  پارچه، بعد از تولید، قرار گرفتن پارچه در حالت آزاد، یا اصطلاحاً در حالت استراحت است. آب رفتن لباس

شماری از شیوه های گرفتن آبرفت پارچه و لباس:

معمولا برای بالا بردن میزان کیفیت لباس و پارچه، تولیدکنندگان در تلاشند به روش‌های گوناگون آبرفت آ را تاحد زیادی بگیرند. این شیوه ها می‌توانند در مراحل تولید نخ، پارچه یا لباس باشند. در زیر به تعدادی از این اقدامات اشاره می کنیم:

کامپکت پارچه:

عملیاتی همراه با بخار، دمای بالا و پرس طاقه پارچه

شستشوی تکه‌ای:

پرسه‌ی عادی شست لباس‌های تولید شده در ماشین لباسشویی صنعتی

مرسریزه کردن نخ:

عملیاتی که با کشیده شدن نخ و اضافه کردن سود کاستیک همراه است و موجب استحکام و درخشندگی الیاف پنبه خواهد شد.

. آنزیم شورآب رفتن لباس

افزودن آنزیم‌های متنوع به خصوص تثبیت کننده‌ها به پارچه و لباس.

پرس: /

این شیوه معمولا برای پارچه هایی با بافت زمستانی می‌باشد.

ترکیب مواد مصنوعی:

معمولا با اضافه نمودن یک نخ فیلامنت یا لاکرا، پارچه را به صبات می‌رسانند.

 

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *